Ellen Moxley

Ellen Moxley und das Quäkerfriedenszeugnis

Ellen Moxley
Ellen Moxley

geboren 1935 in China, Quäkerin, US-Amerikanerin, lebt seit 1963 in Schottland.

 

“Wie die winzigen Pflanzen, die langsam durch hart gewordenen Beton kriechen und ihn aufbrechen, werden diejenigen stärker, die sich um die Erde und ihre Zukunft kümmern.“
aus der Rede bei der Verleihung des Gandhi International Peace Award, London, 02. Oktober 2004

 

Quäker-Friedenszeugnis – Quaker Peace Testimony:

„Leben in der Kraft jenes Lebens und jener Macht, die den Grund für alle Kriege hinweg nehmen.“ (Georg Fox)

 

Kurzer Überblick über ihr Leben

Zoologin; nach Vorbild Gandhi aktiv in US-Friedensbewegung, arbeitete mit Flüchtlingskindern in Europa; Grundschullehrerin in London; zoologische Forschungsarbeiten; im Vietnamkrieg Arbeit in Waisenhäusern in Vietnam; lebt seit 1975 mit Helen Steven in Schottland: gemeinsames Engagement für Frieden und gütekräftige Abrüstung als Mitglied u.a. bei Trident Ploughshares; in Kroatien gemeinsame Arbeit mit UN-Friedenstruppen; 1986-1999 Leitung des Peace House in Dunblane/ Schottland (Konfliktlösungskurse, Mediation, etc.)

-1999 legendäre Abrüstungsaktion eines schwimmenden Trident Laboratoriums in Loch Goil gemeinsam mit Angie Zelter und Ulla Roder („The Trident Three“) führt zu vier Monaten Untersuchungshaft, aber 2001 Freispruch !

2001 Right Livelihood Award (Alternativer Friedensnobelpreis) für die „Trident Three“

2004 Gandhi International Peace Award zusammen mit Helen Steven

 

Lesetipps

Mayer, John: Nuclear Peace. The Story of the Trident Three. London (Vision) 2002.

Zelter, Angie: Trident on Trial. The Case for People’s Disarmament. Edinburgh (Luath) 2001.

 

Filmtipp:

Video: „Nonviolence for a Change“ (zu bestellen bei: justus@gn.apc.org)

 


 

Mehr über Ellen Moxley

Lebensdaten

(nach einer Vorlage von Sandra Kanthak)

geboren 1935 in Nanjing; chinesischer Vater, amerikanische Mutter

aufgewachsen in den USA (amerikanischer Stiefvater)

Studium der Zoologie am Mount Holyoke College „fasziniert von der Schönheit mikroskopisch kleiner Lebewesen“

erste Kontakte mit Quäkern, Teilnahme an deren Andachten

Friedensbewegung in den USA/ Committee for Nonviolent Action; großes Vorbild: Gandhi

demonstriert gegen eigenen Arbeitgeber (General Atomic Division of General Dynamics Corp.), bei dem sie in der Forschung tätig ist => Bereitschaft, für die eigene Überzeugung einzustehen und mögliche unangenehme Konsequenzen zu tragen

1963 verlässt sie für immer die USA; Arbeit mit Flüchtlingskindern in Europa, Grundschullehrerin in London; dann verschiedene zoologische Forschungsarbeiten

1967 Beitritt zur “Religiösen Gesellschaft der Freunde“ (Quäker)

1972-75 Team leader des Gordon Barclay Vietnam Fund (Quäker-Organisation): Arbeit in sechs verschiedenen Waisenhäusern (katholische und buddhistische) in Vietnam; lernt dort Helen Steven kennen

Adoption der dreijährigen Vietnamesin Marian

seit 1975 lebt sie mit Helen Steven in Schottland, engagiert sich dort gemeinsam mit ihr für Frieden und gewaltfreie Abrüstung (Mitglied bei Trident Ploughshares   [[LINK www.tridentploughshares.org]], International Women’s Peace Service [[LINK]] u.v.a.m.); Mitglied der Iona Community [[LINK http://www.iona.org.uk/]]

Engagement in Kroatien, gemeinsame Arbeit mit UN-Friedenstruppen.

1986-1999 Leitung des Peace House in Dunblane, Schottland (Konfliktlösungskurse, Mediation, etc.)

1999 legendäre Abrüstungsaktion eines schwimmenden Trident Laboratoriums in Loch Goil gemeinsam mit Angie Zelter und Ulla Roder „Trident Three“ [[LINK www.plowsharesactions.org/webpages/TRIDENTTHREEDISARMAMENTACTION.htm]], von dort vier Monate im Frauengefängnis Cornton Vale; nutzt diese Zeit positiv zum Nachdenken und Beten;

2001 spektakulärer Freispruch durch Sheriff Margaret Gimblett

2001 Right Livelihood Award [[LINK http://de.wikipedia.org/wiki/Alternativer_Nobelpreis]] (Alternativer Friedensnobelpreis) zusammen mit Angie Zelter und Ulla Roder

2004 Gandhi International Peace Award  zusammen mit Helen Steven

 

Quellen:

Moxley, Ellen: EllenMoxley

Moxley, Ellen und Steven, Helen: GANDHIPRIZETALK

Internet: (Zugriff am 06.11.2004)

u19s.quaker.org.uk/level2/library/ writings/ellen-moxley-interview.html

www.connection.de/magazin/03nov/lupke.htm

www.bratach.co.uk/bratach/ archive/Nov04/nov04_gandhi-prize.html

www.tridentploughshares.org

www.nonviolence-scotland.org.uk

 

Zitat von Ellen Moxley:

“Wie die winzigen Pflanzen, die langsam durch hart gewordenen Beton kriechen und ihn aufbrechen, werden diejenigen stärker, die sich um die Erde und ihre Zukunft kümmern.“
aus der Rede bei der Verleihung des Gandhi International Peace Award, London, 02. Oktober 2004

 

 

Die folgenden Informationen sind im Oktober 2004 der website des von 1987-1999 von Moxley und Steven geleiteten Peace House, des späteren Nonviolence Centre entnommen. www.nonviolence-scotland.org.uk

We know that using violence to solve conflict leads to “no-win“ situations. People get hurt and the conflict remains. But it can be very hard to think of other ways to act.

The centre helps promote nonviolent alternatives.

What is nonviolence?

Nonviolence is a successful working strategy which:

  1. Tackles unjust situations
  2. Confronts abuse and bullying
  3. Works for social change and community action
  4. Builds international peace and disarmament

Nonviolence:

  1. Respects individuals
  2. Tries to understand people with whom you disagree
  3. Refuses to humiliate the opposition
  4. Avoids the use of violence
  5. Creates alternatives

What does the Centre do?

  1. It shares experience of using nonviolence at home, at work and in the community
  2. Organises nonviolence training and workshops
  3. Promotes training modules for universities and statutory bodies
  4. Makes our extensive library and resource materials accessible to groups and to individuals
  5. Extends our links with other similar organisations throughout Scotland and abroad
  6. Supports nonviolent social change movements
  7. Highlight nonviolent options through the media

… and much more

 

Nonviolence Methods

These usually follow on or go alongside conventional campaigning.

Nonviolent methods, chosen pragmatically as a technique rather than a matter of principle, are methods, which do not use physical violence. They rely on the ability to shock and the power of numbers in order to force the opponents to change or to lose their power.

They include:

  1. Dramatising actions, usually symbolic, to reveal  the truth of an issue and to draw attention to it. (Example: homelessness campaigners in Washington claimed the body of a pauper who froze to death and carried it in a coffin to city hall, thus literally laying it at the door of those responsible.)
  2. Creating disorder (fuss and bother) such as demonstrations, blockades, marches, often involving civil disobedience, to attract attention/ force negotiations/ compel change. (Example: suffragettes attended public meetings where they unfurled banners and called for votes for women.)
  3. Non-cooperation – strikes, boycotts, stay- always, refusal to follow orders – to create  a crisis, stop a system from working and compel change (Example: poll tax  withholding.)
  4. Intervention – blockades, sit-ins, direct action – create a crisis and can compel necessary change when opponents are un-persuadable.
  5. Direct action, ie just doing whatever it is you want yourself, not persuading someone else to do it. Often used symbolically, eg a blockade, which actually shuts the offending institution, but only for a short time.
  6. Alternative institutions can be set up to by-pass unjust institutions and create the kind of society we want, eg LETTS schemes.

NB: One should question the use of a method which one would not want used against oneself!

 The methods of active nonviolence can be used for several main purposes:

  1. To even up the power of groups in conflict so that negotiations or mediation can take  place:
  2. To alter social, economic or political structures (eg caste barriers, land  ownership, who has decision-making power);
  3. To replace the group in power (not likely to lead to any real change, cf. Philippines revolution of 1986);
  4. To achieve human or civil rights;
  5. To make something happen or stop something happening

 

 

Zitate aus dem Quäker-Friedenszeugnis: Es ist ein Zeugnis der Tat.

 

„Leben in der Kraft jenes Lebens und jener Macht, die Anlass für jeglichen Krieg aufhebt.“ (Georg Fox, aus: Elfrida Vipont. 1960: The  Story of Quakerism Through Three Centuries. London: The Bannisdale Press, S. 23f)

The Peace Testimony of the Religious Society of Friends:  faithful deeds

– live “in the virtue of that life and power that takes away the occasion of all wars.” (aus: Elfrida Vipont. 1960: The  Story of Quakerism Through Three Centuries. London: The Bannisdale Press, p.23/4)

“We utterly deny all outward wars and strife and fightings with outward weapons, for any end or under any pretence whatsoever.  And this is our testimony to the whole world.  The spirit of Christ, by which we are guided, is not changeable, so as once to command us from a thing called evil and again to move unto it; and we do certainly know, and so testify to the world, that the spirit of Christ, which leads us to all Truth, will never move us to fight and war against any man with outward weapons, neither for the kingdom of Christ, nor for the kingdoms of the world.”
A declaration from the Harmless and Innocent People of God, called Quakers, presented to Charles II, 1660
complete text – vollständiger Text

… weapons are Truth, Patience, Long-Suffering and Meekness, and downright sincerity of heart and tongue.’

… We are a people that follow after those things that make for peace, love and unity, it is our desires that others’ feet may walk in the same, and (we) do deny and bear our testimony against all strife and wars and contentions.’

aus: Elfrida Vipont. 1960: The  Story of Quakerism Through Three Centuries. London: The Bannisdale Press

– “We actively oppose all that leads to violence among people and nations, and violence to other species and to our planet.  Refusal to fight with weapons is not surrender.  We are not passive when threatened by the greedy, the cruel, the tyrant, the unjust. We will struggle to remove the causes of the impasse and confrontation by every means of non-violent resistance available.  We must start with our own hearts and minds.  Together let us reject the clamour of fear and listen to the whisperings of hope.”
A Statement on Peace issued by New Zealand Quakers, 1987